måndag 25 februari 2013

Tror jag är gravid... men hur är det möjligt?

På lördag ska jag ha min mens och då är det meningen att jag ska ringa Sahlgrenska för att få en dag när jag ska börja ta sprutor för den korta metoden. Men jag tror faktiskt att jag är gravid... Hur sjutton har det gått till i sådana fall...?!

Ok, jag fattar hur bebisar blir till... eller rättare sagt hur andra gör. Men efter 3,5 års försök har vi aldrig lyckats bli gravida på naturlig väg, men det måste jag vara nu i sådana fall. Jag har samma värk och svullnadskänsla som jag haft de andra två gångerna jag varit gravid. Är det möjligt?! Kan jag vara gravid?

Både gångerna jag varit gravid har jag känt av det jättetidigt. Knappt en vecka efter ägglossningen har jag känt av värk och molande, på ett annat sätt än jag har innan mens. Förra gången jag var gravid kände jag igen det så starkt att jag var helt säker på att jag var gravid flera dagar innan jag plussade på BIM -2.

Men nu är jag mer osäker... inte för att jag inte känner igen känslan, men vi har ju inte gjort en ivf den här gången. Och det är ju faktiskt fullt möjligt att kroppen spökar efter två graviditeter och två MA på kort tid. Så jag kanske inte alls är gravid... eller...?

Första indikationen i kroppen kom redan ca fyra dagar efter äl (fem dagar efter positivt utslag på äl-test). Då var det ett svagt molande och det har nu successivt vuxit och pendlar mellan betydligt kraftigare molande och mer intensiv värk. Jag känner mig (och är) svullen och det känns som det spränger och trycker inne i livmodern.

Om jag ändå hade varit begåvad med ett tålamod...! Avskyr att behöva vänta. Idag är det BIM -5, så det är ju alldeles för tidigt att testa ens om jag hade velat det.

Som jag ser det finns det två alternativ:

  1. Jag är gravid.
  2. Kroppen har en massa konstigheter för sig efter det senaste MA och håller på att försöka hitta tillbaka. Och då blir det ömt och konstigt.
Ska bli oerhört spännande att se vilket av alternativen det är! Om jag inte är gravid så hoppas jag att jag inte blir besviken, för då börjar ju stimuleringen ett par dagar senare. Så oavsett vad så har jag något att se fram emot. Men nog fasiken hoppas jag på alternativ 1...!!! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar